Näyttelymekko
50- luvun varmistuttua
teemaksemme, tiesin heti, että haluaisin tehdä teemalle tyypillisen
kellohelmaisen tanssiaismekon. Leveään helmaan halusin yhdistää
venekaula-aukon. Ideoinnissa apuna käytin Cry-baby elokuvaa sekä John Peacockin
kirjaa Länsimainen puku antiikista nykyaikaan. Eniten vaikutteita lopulliseen
työhöni tuli Cry-baby elokuvan päähenkilön hienostoelämästä.
Oikeanlaisen kankaan löytäminen
oli haaste. Prototyypit olin tehnyt tavallisesta lakanakankaasta, mutta halusin
juhlallisuuden näkyvän myös kankaassa. Löysin luokasta ohutta sinistä
vuorikangasta, jossa oli ihana himmeä kiilto, hillitympi kuin mitä esimerkiksi
satiinissa. Kangas ei kuitenkaan sellaisenaan sopinut mekkoon, vaan minun piti
silittää kankaaseen kiinni erillinen tukikangas, joka teki kankaasta hieman
jämäkämpää ja paljon ommeltavampaa.
Ensimmäisen prototyyppini
muotoilin suoraan kankaalla barbin päälle, hameosan piirsin ensin harpin avulla
leivinpaperille, jotta saisin tehtyä siitä täyskellon.
En ollut ensimmäiseen versioon
kuitenkaan tyytyväinen, etenkään hameosaan, täyskello oli liian leveä eikä
laskeutunut kauniisti.
Tämän vuoksi kokeilin opettajalta saatuja kaavoja
yläosaan toisessa prototyypissäni muokaten pääntietä venemäisemmäksi sekä
vähensin kellohameen leveyttä ¾ kelloon. Kokeilin tehdä yläosan
kaksinkertaisena, jotta välttyisin käänteitä sekä näkyviltä saumoilta. Yläosa
oli kuitenkin liian raskaan näköinen eikä muotolaskoksia saanut asettumaan
tarpeeksi hyvin.
Kolmannen prototyypin yläosasta
tein samoilla kaavoilla, mutta yksinkertaisella kankaalla, mistä otin mallia
lopulliseen työhön.
Lopullisen työni ompelin pääosin
käsin, koska en halunnut mekon oikealle puolelle lainkaan tikkejä näkyviin,
lukuun ottamatta takaosan tarranauhakiinnitystä, näin sain myös käänteet asettumaan
tasaisemmin ja kauniimmin kuin koneella ommellessa. Takasaumaa ommellessa vielä
sovitin mekkoa Barbille ja kavensin hameosan leveyttä, jotta mekko pääsisi
oikeuksiinsa.
Mekkoja työstäessä emme olleet
vielä valinneet, minkä mekon valitsemme näyttelyasuksemme. Sen vuoksi pohdin
paljon sitä, miten teen mekosta hyvin puettavan ja mitä kiinnitysratkaisua
tulen käyttämään. Päädyin tarranauhaan, jolla sai tukevan ja napakan
kiinnityksen, mutta sen vuoksi mekkoon oli tehtävä ompelukoneella sauma takapuolelle,
jotta kiinnitys olisi mahdollisimman vahva. Pelkkä käsinompelu ei olisi
riittänyt pitämään tarranauhan ompeleita, vaan se olisi käytettäessä
luultavasti repeytynyt.
Olin varannut hieman tylliä
ommellakseni mekkoon alushameen tyllistä, mutta vähitellen asun valmistuessa
tulin siihen päätökseen, että mekko ei tarvinnut tylliä alleen, vaan
ennemminkin se olisi saanut muuten niin siron vaatteen vaikuttamaan raskaalta.
Tein Barbille lopuksi vielä pienen laukun nahkasta koneella ommellen, tarranauhan ompelin käsin.
Työssä olen erityisen tyytyväinen
yläosaan sekä etupuoleen. Yläosaa jouduin kaventamaan melko lailla sekä
sivusaumoista että muotolaskoksista, jotta sain siitä tyköistuvan.
Venekaula-aukkoa kaavoittamaan ja kääntämään moneen otteeseen, ennen kuin siitä
tuli istuva.


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti